Sugen på att tävla med din årsredovisning? Byråerna More PR och Rubrik har tagit sin kund Erlanders till vinst tre år på raken.

Tre år i rad har Elanders fått Svenska Publishingpriset i kategorin årsredovisningar för börsbolag. Företaget vann dessutom den internationella tävlingen CMA, Content Marketing Awards, och Guldbladet 2013. Det är Rubrik och systerbyrån More PR i Göteborg som tagit fram de vinnande bidragen.

Erlanderskoncernen arbetar med att skapa globala lösningar för företag inom olika grafiska affärsområden, allt från print och paketering till e-handel. Bolaget är verksamt i 15 länder och är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap.

Hur gjorde ni Erlanders årsredovisning till innehåll som intresserar fler än medarbetarna?
– Vi såg deras årsredovisning mer som en visionsrapport som blickar både framåt och bakåt. Vi har gjort om upplägget lite och utökat årsredovisningen med en redaktionell del. Vi valde att ta ett större grepp och kolla på branschen globalt, trender bortom Erlanders verksamhet. På det sättet blir innehållet i årsredovisningen relevant för en långt bredare målgrupp, säger Jan-Olof Ekelund, seniurkonsult och delägare i More pr.

Den primära målgruppen för Erlanders årsredovisning är aktieägarna och finansmarknaden. Jan-Olof Ekelund berättar att årsredovisningarna även blivit viktig internt, den bygger inte bara stolthet utan ger nödvändig information till medarbetarna. Koncernen har inte någon utarbetad kommunikationsavdelning och där av så har årsredovisningen fått bli en företagspresentation. Den ges ut på svenska och engelska både i print och digitalt.

– Årsredovisningen försörjer hela koncernens hemsidor med material om företagsmiljön och personalunder ett helt år. Så borde fler företag jobba, en årsredovisning är en stor investering och kan komma till nytta på en rad olika områden. Och företag tittar för mycket inåt utan någon tradition att lyfta blicken. Vi kompletterade informationen om Elanders med trender i branschen, det fördjupande innehållet och mynnade ut i en intressantare läsning.

Hur kommer det sig att Erlanders årsredovisning vunnit i bransch-tävlingar?
– Vi har haft möjlighet att jobba mycket med produktens grafiska uttryck, det tror jag har varit en av framgångsfaktorerna. Eftersom koncernen är en del av den grafiska branschen så var det en viktig del i arbetet.

Hur tänker ni kring tävlingarna?
– Att vinna pris i tävlingar är inte det främsta målet även om det är ett bra sätt att marknadsföra både oss och våra kunder. Det gör att vi skärper oss i framtida projekt också, eftersom vi vet vad vi kan åstadkomma.

Hur tar man fram ett framgångsrikt tävlingsbidrag?

– Det är inte komplicerat, man skickar produkten rakt upp och ner med en kort beskrivning av syftet och mål bakom produktionen.  Utan att veta säkert så kan jag säga att det är ganska vanligt att företag gör en mer redaktionell förpackning till årsredovisningen. Anledningen till att Erlanders varit framgångsrik i tävlingar beror på att de och vi vågade ta ett större grepp på projektet.

Hur mycket kostar det?
– Elanders satsar en ordentlig summa, årsredovisningen är en produkt på 130 sidor.